projectVerslag van het bestuur – 2020

De stichting heeft over 2020 een bedrag van €68.603 onttrokken aan haar bestemmingsreserve.

We kijken terug op een mooi en bijzonder jaar. In 2020 hebben we wederom een aantal inspirerende langlopende projecten gesteund, waaronder Stichting Home of Hope NL, Stichting Moustaqbel, White Cows Foundation, Stichting IMC Weekendschool en One Acre Fund. Daarnaast hebben we tal van kleinere donaties (incidentals) gedaan aan mooie projecten, zoals o.a. Stichting ’s Teun en Toeverlaat van de jonge Teun Toebes, die zich met hart en ziel inzet voor demente bejaarden en het taalproject LOGO2000 van Stichting Kambo in Zambia.

Vanwege de coronapandemie hadden veel projecten het moeilijk. Inkomstenbronnen vielen weg en de omstandigheden waaronder de projecten uitgevoerd moesten worden, waren lastig. Omdat alle kleine beetjes helpen, hebben we Stichting Welcome App (voorheen Stichting Blendin), Stichting Straatkinderen Medellín en Stichting Masarang (een oude bekende) verblijd met een extra coronadonatie.

Sinds 2019 zijn we financieel betrokken bij Stichting Klabu en Stichting Welcome App. Beide zijn prachtige initiatieven met bevlogen vaandeldragers die zich inzetten voor respectievelijk verbetering van de leefomstandigheden van vluchtelingen in vluchtelingenkampen in Afrika en het bevorderen van integratie voor nieuwkomers in Nederland. We beschouwen deze projecten als veelbelovend en hebben daarom in 2020 besloten hen voor meerdere jaren substantieel te steunen.

In 2020 hebben we de laatste donatie gedaan aan To Be Worldwide en aan Benares School Fonds. Beide projecten hebben we langdurig gesteund en met een positief gevoel nemen we afscheid. We zijn trots op de vooruitgang die beide projecten hebben kunnen bewerkstelligen mede dankzij onze jarenlange steun.

Naast het bieden van financiële steun hebben we het afgelopen jaar ook een aantal projecten kunnen helpen door mee te denken over doorontwikkeling, groei en strategiebepaling.

Voor meer informatie over onze projecten verwijzen we graag naar onze website: www.akbhhh.nl.

De uitgaven van Stichting AKBHHH bedroegen in 2020 €168.645 waarvan €118.200 aan meerjarige projecten, €41.993 aan incidentele donaties en €8.452 aan overige kosten. De ontvangen giften in 2020 bedroegen €100.000 en de rente-inkomsten waren €42.

In totaal is voor €49.500 aan 2020 donaties uitgekeerd in januari 2021.

Het saldo op de rekening bij ABN AMRO nam in het verslagjaar door bovengenoemde bewegingen af van €740.730 tot €721.627.

Conform de meest recente schenkingsovereenkomst heeft Stichting AKBHHH in december 2020 de derde van vijf jaarlijkse donaties van €100.000 ontvangen. AKBHHH werft geen fondsen. De beschikbare financiële middelen worden aangewend voor de projecten en als er na 2022 geen nieuwe donatie wordt gedaan, dan zal het fonds langzaam uitgeput raken. Voorlopig is dat nog niet zo ver en gaan we gestaag door met het ondersteunen van mooie en bijzondere projecten. Intussen is het beleid erop gericht geen beleggingsrisico’s te nemen. Het vermogen wordt derhalve aangehouden op een spaarrekening bij ABN AMRO.

Het bestuur van Stichting AKBHHH werkt onbezoldigd en declareert geen onkosten.

Na het vertrek van accountant Marc Habraken, die jarenlang om niet de jaarrekening voor Stichting AKBHHH heeft opgesteld, zijn wij blij met de toezegging van Nico Rood van accountantskantoor Rood & Co in Laren, om deze taak de komende periode op zich te nemen.

Met dank aan alle bestuursleden, Weja en Annemarth voor hun geweldige bijdrage in 2020.

De financiële positie van de stichting is uitstekend. Ultimo 2020 beschikt de stichting over een liquiditeitssaldo van €721.627 en een in de toekomst te besteden bestemmingsreserve van €672.127.

Staat van baten en lasten over 2020 in euro’s:

Overige opbrengsten 42

Stichting AKBHHH jaarrekening 2020