projectVerslag van het bestuur – 2019

De stichting heeft over 2019 een bedrag van €76.195 onttrokken aan haar bestemmingsreserve.

2019 was wederom een mooi jaar waarin we verschillende meerjarige en kortdurende projecten hebben gesteund. In totaal heeft Stichting AKBHHH in 2019 voor €154K gedoneerd aan langlopende projecten en voor bijna €30K aan incidentals.
We hebben besloten tot verlenging van een aantal meerjarige overeenkomsten; Stichting Home of Hope NL, Stichting IMC Weekendschool en ook One Acre Fund kunnen de komende jaren blijven rekenen op onze financiële steun. Het is bijzonder om te zien hoeveel zij de afgelopen jaren hebben bereikt op het gebied van groei, vernieuwing en verduurzaming. Daar blijven wij graag een beetje aan bijdragen.

De eenmalige bijdragen aan Dar Moustaqbel in Marrakesh en aan Stichting Straatkinderen Medellín in Colombia zijn beiden in 2019 omgezet naar meerjarige overeenkomsten. De vaandeldragers hebben ons het afgelopen jaar de unieke meerwaarde van hun projecten laten zien. Zij maken écht verschil.

De incidentals die we het afgelopen jaar hebben gesteund dragen stuk voor stuk bij aan een mooiere wereld. Een aantal verdient speciale aandacht: Oma’s Soep Groningen probeert eenzaamheid tegen te gaan en voedselverspilling te verminderen, Stichting Blendin zet zich in voor bevordering van de integratie van nieuwkomers en Stichting The Tipping Point streeft naar een gezondere leefomgeving voor bestuivende diersoorten. Genoemde initiatieven hebben gemeen dat ze opgezet zijn en geleid worden door enthousiaste en inspirerende mensen die met humor hun missie verkondigen. Dát spreekt ons aan.

Dicht bij huis hebben we ook mooie projecten gesteund. Collectief Eemland heeft een bijdrage ontvangen ten behoeve van een experimenteel biologisch zaaiprogramma en Stichting De Gooische Mij heeft een groente-/bloemenkas kunnen aanschaffen van onze donatie.

In 2019 hebben we tevens het eerste deel van de toegezegde bijdrage aan de onderhoudskosten van Stichting OKI uitgekeerd.

Voor meer informatie over onze projecten verwijzen we graag naar onze website: www.akbhhh.nl.

Naast het bieden van financiële steun hebben we het afgelopen jaar ook een aantal projecten kunnen helpen door mee te denken over doorontwikkeling, groei en strategiebepaling.

De uitgaven van Stichting AKBHHH bedroegen in 2019 €189.607 waarvan €154.080 aan meerjarige projecten, €28.750K aan incidentele donaties en €6.777 aan overige kosten. De ontvangen giften bedroegen in totaal €113.200 en rente-inkomsten waren €212.

Het saldo op de rekening bij ABN AMRO nam in het verslagjaar door bovengenoemde bewegingen af van €816.925 tot €740.730.

Conform de meest recente schenkingsovereenkomst heeft Stichting AKBHHH in december 2019 de tweede van vijf jaarlijkse donaties van €100.000 ontvangen.

De €13.200 die in december is gestort op de rekening van stichting AKBHHH betreft twee scholarships die door een donateur voor een periode van vijf jaar zijn toegezegd aan kanthari tijdens een door onze stichting georganiseerde fundraisingavond in oktober 2015. Het bedrag is in zijn geheel overgeboekt naar de rekening van Braille Without Borders. Dit was de laatste schenking door de betreffende donateur.

AKBHHH werft geen fondsen. De beschikbare financiële middelen worden aangewend voor de projecten en als er na 2022 geen nieuwe donatie wordt gedaan, dan zal het fonds langzaam uitgeput raken. Voorlopig is dat nog niet zo ver en gaan we gestaag door met het ondersteunen van mooie en bijzondere projecten. Intussen is het beleggingsbeleid erop gericht geen risico’s te nemen. Het vermogen wordt derhalve aangehouden op een spaarrekening bij ABN AMRO.

Het bestuur van Stichting AKBHHH werkt onbezoldigd en declareert geen onkosten.
Ik dank alle bestuursleden, Weja en Annemarth voor hun geweldige bijdrage in 2019.
De financiële positie van de stichting is uitstekend. Ultimo 2019 beschikt de stichting over een liquiditeitssaldo van €740.730 – en een te besteden bestemmingsreserve van €740.730, -.

Staat van baten en lasten over 2019 in euro’s:

Overige opbrengsten 212

Stichting AKBHHH jaarrekening 2019