projectVerslag van het bestuur - 2017

De stichting heeft over 2017 een bedrag van €113.673 onttrokken aan haar bestemmingsreserve.

In 2017 heeft Stichting AKBHHH haar werk van de afgelopen jaren onveranderd voortgezet. Sinds de oprichting van de stichting steunen we projecten op het gebied van natuur, gezondheidszorg en ontwikkelingshulp. In 2017 is de term ‘onderwijs’ toegevoegd aan de doelstelling van de stichting. Er worden nog steeds meerjarige relaties met projecten opgebouwd. Dit leidt tot een dialoog waarin wederzijds vertrouwen wordt opgebouwd. De projecten zijn niet exclusief afhankelijk van Stichting AKBHHH. Voor een zorgvuldige afronding van de projecten wordt geruime tijd voor beëindiging van de overeenkomst over de toekomst van het project gesproken.

De relatie met Stichting Benares School Fonds beleefde haar 7e jaar. We zijn blij dat het voor vele kinderen in Varanasi mogelijk is om, mede door onze steun, kwalitatief goed onderwijs te volgen. Conny van Staalen, al zeven jaar de gedreven vaandeldrager van dit project, bezoekt op regelmatige basis alle scholen om vast te stellen of het geld goed besteed wordt en de plannen volgens afspraak worden uitgevoerd.

Inmiddels steunen we Stichting Home of Hope NL in Sri Lanka ook alweer zes jaar. Onder de bezielende leiding van vaandeldrager Rebecca Bijker is er een stabiele basis van ‘steunpilaren’ gevormd, waardoor zorgvuldig aan de verdere ontwikkeling en groei van Home of Hope gewerkt kan worden. Machteld is actief betrokken bij het verbeteren van de externe communicatie. Iedereen rond Home of Hope kreeg vlak voor kerst een groot verdriet te verwerken toen Home of Hope bestuurslid en vriendin Mary-Ann Kaarsgaren overleed.

Piero bezocht Stichting ToBe Worldwide in Ghana. Met zijn dochter Cato heeft hij zelf kunnen zien hoe belangrijk het werk is dat onder leiding van Nellie Kirschner-Timmer tot stand wordt gebracht. De oorspronkelijke overeenkomst met ToBe is na vijf jaar ten einde gekomen, maar het bestuur heeft unaniem besloten om de samenwerking met ToBe een vervolg te geven en hiermee de opbouw van een alumni-netwerk mede mogelijk te maken.

Onze voorziening voor onderhoud van Villa OKI wordt langzaam opgebouwd en is nog niet aangesproken. Met veel plezier steunen we dit bijzondere initiatief dat begeleid wonen van jong volwassenen met een beperking mogelijk maakt in het hart van Bussum.

De 2017 donatie aan Masarang is vroegtijdig uitgekeerd in december 2016. Het hele Masarang team werkt hard aan verdere groei en ontwikkeling van de verschillende projecten in Indonesië met als doel mens en natuur beter met elkaar in balans te brengen.

Onze steun aan One Acre Fund in Tanzania is in 2017 voortgezet. Inmiddels profiteren meer dan 500.000 boeren van de verschillende programma’s. De verhoogde landbouwopbrengsten zorgen direct voor verbeterde leefomstandigheden van deelnemende boeren. In 2018 loopt ons contract af en wordt de toekomst bezien.

In 2017 is Stichting AKBHHH begonnen met het steunen van een nieuw project: IMC-Basis op De Caleidoscoop in Almere. Leerlingen van groep 7/8 krijgen een ochtend in de week les van enthousiaste vakexperts. Mede hierdoor ontwikkelen de kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij dromen over hun eigen toekomst. Wij hopen met dit project bij te dragen aan gelijke kansen voor alle kinderen in Nederland.

De incidentele donaties van 2017 kwamen o.a. ten goede van Stichting Vogelopvang, Human Rights Watch, KiKa en Amsterdam City Swim. Ook hebben we voor Natuurmonumenten de aanschaf van een waterpomp gefinancierd voor bevordering van de biodiversiteit in natuurgebied Eemland.

In totaal werd bijna €130.000 uitgegeven, waarvan zo’n €122.000 rechtstreeks naar de projecten ging. De rest werd besteed aan administratieve en organisatorische ondersteuning. De bestemmingsreserve aan het einde van het verslagjaar bedroeg €893.274.

Conform verwachting heeft Stichting AKBHHH in 2017 geen nieuwe schenking ontvangen. Wel is er een bedrag van €13.200 gestort op de rekening van de stichting. Dit betreft twee scholarships die zijn gedoneerd tijdens de kanthari fundraisingavond in oktober 2015. Er is in totaal €26.400 overgeboekt naar de rekening van Braille Without Borders. Dit betreft twee gedoneerde scholarships uit 2016 en twee uit 2017. Een van de donateurs heeft in 2015 toegezegd Braille Without Borders voor een periode van vijf jaar financieel te willen steunen met jaarlijks twee kanthari scholarships. De komende twee jaar zal deze schenking gedaan worden aan Stichting AKBHHH en door ons overgeboekt worden naar Braille Without Borders.

Het bestuur werkt nog altijd onbezoldigd. In 2017 namen wij vrolijk en verdrietig afscheid van Elsbeth van Rhijn, die vanaf het begin mede vorm heeft gegeven aan AKBHHH. Haar plaats in het bestuur is overgenomen door Marie-Emma Vigeveno. Haar nieuwe impulsen zullen hun weerslag in de portefeuille van projecten gaan vinden.

Ik dank Weja, onze secretaris, Annemarth, onze juridisch secondant en de bestuursleden voor al het goede werk in 2017.

De financiële positie van de stichting is uitstekend. Ultimo 2017 beschikt de stichting over een liquiditeitssaldo van € 893.274, – en een te besteden bestemmingsreserve van € 893.274, -.

Staat van baten en lasten over 2017 in euro’s:

Overige opbrengsten 2.096

Stichting AKBHHH jaarrekening 2017