projectVerslag van het bestuur - 2015

De stichting heeft over 2015 een bedrag van € 8.059, – onttrokken aan haar bestemmingsreserve.

De stichting heeft in het boekjaar 2015 wederom € 200.000 aan giften ontvangen.

2015 is een goed jaar geweest voor AKBHHH en de projecten die we steunen. Een jaar met veel interactie met verschillende projecten, een mooi afscheid van twee projecten, een bestuurswissel en Weja die de ondersteunende rol van Merel overnam.

Piero is met Marijn op bezoek geweest bij One Acre Fund in Tanzania. Ons beeld van een professionele aanpak met een grote impact op de lokale samenleving is bevestigd en zelfs versterkt. We voelen ons comfortabel met de manier waarop One Acre de boeren helpt om meer productiviteit uit hun land te halen en zo de levensstandaard boven de armoedegrens te tillen met ruimte voor onderwijs van hun kinderen. Onze eerste schenking is naar Burundi gegaan. De tweede gaat naar Tanzania.

Hans en Piero zijn opnieuw op Borneo geweest om Masarang te bezoeken, dit keer voor de feestelijke opening van een fabriek in Palus die wij financieel mogelijk hebben gemaakt. Het enthousiasme van de dorpelingen is groot. Het leren tappen en een constante stroom aan palmsuiker op gang brengen valt niet mee, maar het team is inmiddels sterk genoeg om te zorgen dat dit gaat slagen. Dit is van groot belang, want de vraag naar de natuurlijke producten groeit, zowel vanuit de lokale markt als internationaal. Ook bezochten wij de Tengkawang fabriek in Tembak waar wij al eerder waren. Inmiddels is de fabriek goed in gebruik en het arsenaal aan nieuwe producten uitgebreid. De vraag naar Tengkawang producten komt maar langzaam op gang. Hier moet extra aandacht aan besteed worden. Nieuwe plannen voor hoe we in 2016 onze relatie verder kunnen versterken zijn in ontwikkeling. Zo willen we er toe bijdragen dat alle kennis die ontwikkeld wordt, systematisch wordt vastgelegd.

In 2015 namen we met een lach en een traan afscheid van de projecten van Natuurmonumenten en kanthari. We zijn niet goed in afscheid nemen, maar hebben dit gedaan met mooie afscheidscadeaus aan de projecten. De beuk bij het theehuis op Schaep en Burg zal daar voor heel lang staan en met de avond in het Filmhuis Bussum heeft kanthari een nieuwe groep van enthousiaste sponsors aangeboord.

Het Benares School Fonds, Home of Hope, Oki en To Be Worldwide hebben ook in 2015 hun belangrijke werk voortgezet en uitgebouwd. Voor bijzonderheden verwijzen wij graag naar hun websites.

Naast de langjarige projecten heeft AKBHHH ook in dit verslagjaar incidentele donaties gedaan waarvan specificaties in het jaarverslag.

In 2015 vond één bestuurswissel plaats. Alou van de Roemer trad na 10 jaar AKBHHH af. Wij danken Alou voor al haar kennis, ervaring en inzet en zijn blij dat Barbara Meijer de vrijgekomen plek in het bestuur heeft willen overnemen. Weja Morsink heeft de administratieve organisatie en ondersteuning van Merel Kuiper overgenomen. Door al het goede werk van Merel ging dit heel vloeiend.

Het bestuur werkt nog altijd onbezoldigd, er worden geen onkosten door het bestuur in rekening gebracht en ook de bezoeken aan de projecten in het buitenland worden niet door de stichting vergoed.

De jaarlijkse schenking van € 200.000 werd in 2015 voor de laatste keer ontvangen. Er worden door de stichting geen aanvullende fondsen geworven. Wel is er in het verslagjaar een aantal schenkingen van derden binnengekomen t.b.v. kanthari. Deze zijn één op één naar kanthari doorgezet. Liquiditeiten worden aangehouden op een spaarrekening bij ABN AMRO. Het is geen doel van de stichting om het vermogen in stand te houden, dus als er na 2015 geen nieuwe bijdragen worden ontvangen zal AKBHHH in ongeveer 10 jaar de beschikbare bedragen doneren aan de projecten die voldoen aan onze doelstellingen en bij ons passen.

Als voorzitter dank ik alle bestuursleden en Weja, onze secretaris, voor alle inzet, waardoor AKBHHH zo veel goede dingen kan doen.

De financiële positie van de stichting is uitstekend. Ultimo 2015 beschikt de stichting over een liquiditeitssaldo van € 1.131.004, – en een te besteden bestemmingsreserve van € 1.130.254, -.

Staat van baten en lasten over 2015 in euro’s:

Overige opbrengsten 10.338

Stichting AKBHHH jaarrekening 2015