projectVerslag van het bestuur - 2014

De stichting heeft over 2014 een bedrag van € 72.447,- toegevoegd aan haar bestemmingsreserve.

De stichting heeft in het boekjaar 2014 wederom € 200.000 aan giften ontvangen.

Sinds de oprichting in 2005 heeft AKBHHH haar manier van werken langzaam ontwikkeld. Inmiddels weten we welke projecten bij ons passen en welke niet. Een portefeuille van tussen de 5 en 10 projecten stelt ons in staat om relaties op te bouwen en een bijdrage te leveren die verder gaat dan geld alleen. Door de vaandeldragers en de andere betrokkenen te leren kennen en de projecten te bezoeken ontstaat een inhoudelijk gesprek over de stand van zaken en de toekomst van de projecten. Wij hechten er waarde aan en de mensen achter de projecten stellen het op prijs.

Hans en Piero zijn op Kalimantan geweest om Masarang te bezoeken, waardoor een goed beeld is ontstaan van het geweldige werk dat Willie Smits met het team verricht. Er is nog veel werk te doen om de ontbossing te stoppen en niemand kan dit alleen, maar Masarang speelt een belangrijke rol, die wij met plezier steunen.

Elsbeth en Piero zijn met de gezinnen op Sri Lanka geweest om Home of Hope te bezoeken. Met Rebecca en Mary-Ann op bezoek bij Alfi en Sharmini is een geweldige ervaring geweest. Honderd kinderen die geen hoop hadden zijn opgenomen in een gemeenschap waar ze iemand zijn en de kans krijgen zichzelf te worden. Home of Hope is bezig met de verankering in de lokale gemeenschap waardoor ook veel kinderen uit de buurt met een fysieke beperking geholpen kunnen worden. Naast de jaarlijkse bijdrage van AKBHHH aan Home of Hope hebben we andere bronnen voor Home of Hope kunnen aanboren, waardoor de onzekerheid over het jaarlijks bijeen te brengen bedrag is afgenomen.

In 2014 is de laatste schenking aan Natuurmonumenten gedaan ter ondersteuning van het werk aan Jagtlust. Met veel plezier hebben we jarenlang bijgedragen aan het Herstelplan Buitenplaatsen in ’s-Graveland. De buitenplaatsen vormen een belangrijk natuurhistorisch gebied waar jaarlijks tienduizenden recreanten genieten van de natuur en cultuurhistorie.

Het Benares School Fonds, Oki en To Be Worldwide hebben ook in 2014 hun belangrijke werk voortgezet en uitgebouwd. Voor bijzonderheden verwijzen wij graag naar hun websites.

In 2014 zijn we gestart met een nieuw project in Oost Afrika. Het One Acre Fund steunt kleine boeren met kunstmest en training waardoor de boeren in staat zijn de productiviteit van hun land substantieel te vergroten. Hierdoor kunnen hun kinderen naar school in plaats van mee te moeten helpen om in het levensonderhoud te voorzien. De boeren lenen het geld voor de aankoop van de kunstmest en betalen dit in een beperkt aantal jaren terug. AKBHHH is gestart met de steun van het project in Burundi. In 2015 staat een bezoek aan dit project gepland.

Naast de langjarige projecten heeft AKBHHH ook in dit verslagjaar een beperkt aantal kleine incidentele donaties gedaan.

In 2014 vond 1 bestuurswissel plaats. Ivo Verheijden trad na 9 jaar af. Wij danken Ivo voor al zijn inzet en zijn blij dat Jop Ubbens de vrijgekomen plek in het bestuur heeft willen overnemen. Het bestuur werkt nog altijd onbezoldigd, er worden geen onkosten door het bestuur in rekening gebracht en ook de bezoeken aan de projecten in het buitenland worden niet door de stichting vergoed.

De jaarlijkse schenking van € 200.000 werd in 2014 voor de voorlaatste keer ontvangen. Er worden door de stichting geen fondsen geworven. Liquiditeiten worden aangehouden op een spaarrekening bij ABN AMRO. Het is geen doel van de stichting om het vermogen in stand te houden, dus als er na 2015 geen nieuwe bijdragen worden ontvangen zal AKBHHH in ongeveer 10 jaar de beschikbare bedragen doneren aan de projecten die voldoen aan onze doelstellingen en bij ons passen.

We zijn blij dat onze website in 2014 live is gegaan. De projecten staan centraal en een breder publiek kan via de website kennis maken met de vaandeldragers die voor ons de inspiratiebron vormen voor onze steun.

Als voorzitter dank ik alle bestuursleden en Merel Kuiper, onze secretaris, voor alle inzet, waardoor AKBHHH zo veel goede dingen kan doen.

De financiele positie van de stichting is uitstekend. Ultimo 2014 beschikt de stichting over een liquiditeitssaldo van € 1.138.313,- en een te besteden bestemmingsreserve van eenzelfde bedrag.

Staat van baten en lasten over 2014 in euro’s:

Overige opbrengsten 13.144

Stichting AKBHHH jaarrekening 2014